Op maandagochtend verdwijnt het team van Franz Echter om tien uur in de woestijn. De hele dag blijft hij door het zand ploegen om ervaring op te doen op het parcours dat de volgende dagen gebruikt gaat worden als oefenterrein. Pas ’s middags omstreeks vier uur komt hij weer terug. De andere MAN truck (BP-TR-44) wordt ’s morgens nog eens zorgvuldig onder handen genomen door Bernard, Frank en Paul. Teammanager Fred van Putten is inmiddels ook van de partij, ’s avonds arriveren Peter Versluis, Cor Euser, Marcel van Vliet en Peter van Kruijsdijk (navigator). Het hele Dakar 2011-team is daarmee voor het eerst compleet.

Het komische hoogtepunt van de dag vormt het bezoek aan de autowasplaats. Achter een tankstation bevindt zich een wasplaats, waar de MAN trucks een grondige wasbeurt krijgen. Drie Tunesiërs springen om de truck heen en rammen de vieze wasborstels in iedere kier van de cabine. Overal is het vies, dezelfde wasplaats wordt waarschijnlijk ook gebruikt als plaats om olie te verversen, getuige de drab die in de smeerput ligt. De milieu inspectie kan hier zijn hart ophalen. Wonder boven wonder wordt de rally truck wel degelijk schoon. Een reden om ook de tweede MAN rally truck met Franz Echter naar de wasplaats te dirigeren. Tussendoor wordt er nog even een Renaultje 5 gewassen en is het tijd voor de Tunesiërs om naar huis te gaan.

Het kost de nodige overredingskracht om de mannen toch nog aan de Duitse truck te laten beginnen, want de sluitingstijd is tenslotte al overschreden. Bernard, Frank en Paul helpen de locals een handje door ook de wasborstels en bezems te pakken en het wordt één schuimfestijn. Kwajongenswerk, maar wel twee schone rally trucks is het resultaat. ’s Avonds wordt er nog lang aan de trucks gesleuteld om ze 100% technisch gereed te hebben voor de eerste serieuze trainingsdag van dinsdag.