Vrijdagmiddag om vijf uur is het in Eindhoven aanmerkelijk rustiger. Geen hordes monteurs en aanverwanten meer. Het streven is om zes uur te vertrekken voor de lange rit naar de havenstad Genua in Italië. Nog even een patatje mayo aan de tafel in de kantine en dan instappen maar. Voor het eerst zie je de trucks bij elkaar. Een MAN servicetruck TGS 480 6×6 trekt een speciaal gebouwde aanhanger waarop de rally truck van Franz Echter staat. De aanhanger is door collega rallytruck rijder Gerard de Rooij uitgeleend aan het VeKa MAN Team. Een bewijs van kameraadschap dat deze rally deelnemers niet alleen in een bikkelharde strijd met elkaar verwikkeld zijn, maar elkaar ook de helpende hand bieden. De ware Dakar geest!

Nog voor zessen gaat draait het konvooi de snelweg op. Het is opvallend hoe hoog de MAN trucks zijn. Vanuit de cabine kijk je gewoon omlaag naar binnen bij andere vrachtwagens. Het is trouwens nog even opletten want bij de meeste viaducten is de maximaal toegestane doorrijhoogte vier meter. Voor negenennegentig procent van de trucks haalt dit niet, maar de MAN’s dus wel. Dat is ook de reden dat de MAN TGS 480 4×4 rally truck op de aanhanger staat met zijn achterzijde hoog in de lucht. Of beter gezegd, met zijn voorwielen zo laag mogelijk bij de weg. Vanwege de schuin aflopende achterzijde van de rally trucks, kan hij op deze manier toch overal onderdoor.

Bij een Esso station wordt er in Limburg nog even voor zeshonderd liter getankt bij de servicetruck. Dat is slechts de linkertank, want de rechtertank zat nog vol. We hebben dus zo’n 1200 liter brandstof aan boord. Da’s nog eens wat anders dan een 55 liter tank in de eerste de beste middenklasse auto. Bij de rally truck die de servicetruck volgt, wordt nog even aan een raamrubber gewerkt. Dat krijg je als zo’n auto een jaartje stilstaat. Het mag de pret niet drukken want de sfeer is goed. De rally truck wordt bemand door Bernard der Kinderen en Frank Deenen. Twee door en door ervaren Dakar monteurs, die voortdurend lopen te lachen. Het levert hen al snel de bijnaam “Team Pretpakket” op. De avond valt en een lange rit over de rijksweg volgt met Paul Willems (monteur) aan het stuur. Via Maastricht, Luxemburg, Metz gaan we richting Lyon, om vervolgens af te buigen naar de Mont Blanc tunnel.